بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Wednesday, 1 May 2013

It is Permissible for a Menstruating Woman to Recite the Quran and Books of Supplications



There is no harm in a menstruating or post-partum bleeding woman reading the books of supplications that are written for the rites of the pilgrimage. In fact, there in nothing wrong with her reciting the Quran according to the correct opinion. There in no authentic, clear text prohibiting a menstruating or post-partum bleeding woman from reciting the Quran. The thing that is narrated is concerned with the sexually defiled person only, as such should not recite the Quran while he/she is sexually defiled. This is based on the Hadith of Ali (RA).  As for the menstruating or post-partum bleeding woman, there is the Hadith of Ibn Umar (RA), which states:

· "Neither the menstruating woman nor the sexually defiled person is to recite anything from the Quran."

However, this is a weak Hadith. This is because it is from the narrations of Ismail ibn Iyyash on the authority of people from the Hijaz and he is weak when he narrated from them.

In the case of a sexually defiled male/female, he/she may make ghusl as soon as he has done the act with his/her spouse. The amount of time is not long and he/she is in control of its length as he/she may make ghusl whenever he/she wishes. Even if he/she cannot find water, he/she can make tayammum and pray or recite the Quran.

However, the menstruating or post-partum bleeding woman does not have control over their lengths, such control is in the hands of Allah (SWT). Menstruation and post-partum bleeding take days. Therefore, it is allowed for them to recite the Quran so that they do not forget what they have memorized and so they will not lose merits of reciting it. It is also so they may learn the laws of the Shariah from the Book of Allah (SWT).

Therefore, it is even more so permissible for her to read the books of supplications that have verses and Hadith intermixed with them. This is the correct view and is the correct opinion of the scholars - may Allah (SWT) have mercy on them - on that point. - Shaikh ibn Baz (ra)

In Malay language:

Tidak ada salahnya dalam haid atau selepas bersalin pendarahan wanita membaca buku-buku doa yang ditulis untuk upacara-upacara haji. Malah, ada dalam apa-apa yang salah dengan dia membaca al-Quran mengikut pendapat yang betul. Terdapat dalam tidak sahih, teks jelas melarang haid atau selepas bersalin wanita pendarahan dari membaca al-Quran. Perkara yang disampaikan adalah berkenaan dengan orang yang najis seksual sahaja, kerana itu tidak perlu membaca Al-Quran semasa dia / dia najis seksual. Ini adalah berdasarkan hadis Ali (RA). Adapun haid atau selepas bersalin wanita pendarahan, terdapat Hadis Ibnu Umar (RA), yang menyatakan:

· "Tiada wanita haid dan orang yang najis seksual adalah untuk membaca apa-apa dari Al-Quran."

Walau bagaimanapun, ini adalah hadis yang lemah. Ini adalah kerana ia adalah dari riwayat Ismail ibn Iyyash pada kuasa orang dari Hijaz dan dia adalah lemah apabila dia meriwayatkan dari mereka.

Dalam kes seksual najis lelaki / perempuan, dia / dia boleh membuat Mandi sebaik sahaja dia telah melakukan perbuatan itu dengan suami / isteri. Jumlah masa yang tidak lama dan dia / dia berada dalam kawalan panjang sebagai dia / dia boleh membuat Mandi apabila dia / dia ingin. Walaupun dia / dia tidak dapat mencari air, dia / dia boleh membuat Tayammum dan berdoa atau membaca al-Quran.

Walau bagaimanapun, haid atau selepas bersalin wanita pendarahan tidak mempunyai kawalan ke atas panjang mereka, kawalan itu adalah di tangan Allah (SWT). Pendarahan haid dan selepas bersalin mengambil masa. Oleh itu, adalah dibenarkan bagi mereka untuk membaca Al-Quran supaya mereka tidak lupa apa yang mereka telah menghafal dan sebagainya mereka tidak akan kehilangan merit membacanya. Ia juga supaya mereka boleh belajar undang-undang Syariah dari Kitab Allah (SWT).

Oleh itu, adalah lebih-lebih lagi dibenarkan untuk dia membaca buku-buku doa yang mempunyai ayat-ayat dan Hadis mencampur adukkan dengan mereka. Ini adalah pandangan yang betul dan pendapat yang betul ulama - semoga Allah (SWT) memberi rahmat kepada mereka - pada ketika itu. - Shaikh ibn Baz (ra)

No comments:

Post a Comment