بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Saturday 22 June 2013

Penyebab Hati Mati Doa Tidak Termakbul


Sumber ni aku salin daripada buku "umat-umat dihancurkan Allah". Jadi ianya adalah artikel yang agak menarik yang boleh memberi aku idea untuk update aku nyer blog.

Ceritanya bergini, Ibrahim bin Adham ni seorang hamba Allah yang berilmu agama yang tinggi, jadi datang sekumpulan lelaki bertanya kepadanya. "Apakah sebaabnya doa kami tidak diperkenankan, Sedangkan Allah s.w.t. telah menjanjikan bahawa orang yang berdoa akan diperkenankan-Nya?" Lalu, Ibrahim bin Adham menjawab,"Sebab hati kamu telah mati!"

      "Apa yang menyebabkan hati kami mati?" Tanya mereka lagi. Beliau menjawab: Kerana lapan perkara, iaitu:
     "Kamu mengetahui hak Allah s.w.t. tetapi kamu tidak melaksanakannya, kamu baca al-Quran tetapi tidak mengamalkan isinya, kamu katakan cinta kepada Rasulullah s.a.w. tetapi tidak mematuhi sunnahnya, kamu katakan kamu takut mati tetapi tidak bersiap-siap menuju ke alam kubur, Allah s.w.t. mengatakan bahawa syaitan itu adalah musuh kamu, maka hendaklah kamu menjadikan ia musuh, tetapi kamu masih membuat maksiat dengannya, kamu katakan takut akan api neraka tetapi kamu mencampakkan diri kamu ke dalamnya, kamu katakan suka akan syurga Allah tetapi kamu tidak berusaha supaya masuk ke dalamnya, kamu bangkit dari alam tidur, lalu kamu sembunyikan aib-aib kamu sedang aib-aib orang lain kamu bentangkan di hadapan kamu.

Semoga aku tahu tentang ini da kamu juga tahu tentang ini.. Terima kasih diatas kesudian membaca artikel aku ini.. hehe

No comments:

Post a Comment