بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Wednesday 25 September 2013

Berhati-hati dengan hati.



Aku bercerita telah lama tidak mendapat ilham untuk menulis karya agar dapat dikongsikan bersama. Kali ni aku bercerita tentang hati. Hati memang orang lain tidak dapat baca. Adakah ikhlas atau hanya manis dibibir. Itu hanya akan diketahui di akhirat kelak. Ada orang sanggup menipu bertujuan menjaga hati orang lain. Apakah hukum nya? Biasa dengar bohong sunat?adakah ianya dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.? Aku masih mencari dalil sahih untuk mencari statement berkaitan dengan bohong sunat. Apa pula maksud “jika seseorang itu melakukan sesuatu dosa, maka akan timbullah satu titik hitam dihatinya” Aku tiada ilmu yang tinggi untuk menghuraikan kata-kata berkaitan hukum. Tapi satu yang aku harapkan agar kita sama-sama menjaga hati. Semoga berbahagia dunia akhirat. Akhir kata aku kongsikan satu hadis nabi yang bermaksud:

“....Ingatlah bahawa dalam setiap jasad manusia itu ada segumpal daging, jika ia baik, baiklah jasad keseluruhannya. Dan jika ia rosak, maka rosaklah jasad keseluruhannya. Ingatlah itu adalah hati”.
HR. Bukhari dan Muslim

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment