بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Tuesday 2 April 2013

Kala Malam Bulan Mengambang


Tatkala malam menjelma, dengan keindahan bulan penuh yang mengambang, aku lepak keseorangan diri melihat langit yang dihiasi oleh keindahan bulan dan bintang. Di situ aku dapat menikmati mata yang sempurna melihat kekuasaan Allah. Dalam pada itu, aku merenung diri akan apa yang telah aku lakukan kepada Tuhan. Bermulanya aku lahir dengan beragama islam sehingga sekarang. Apakah aku sudah memenuhi apa yang Tuhan mahukan. Menjadi manusia tidak semudah apa yang aku sangka. Tatkala aku diseru dengan seruan azan, kadangkala hatiku terpaut, dan kadang kala hati ku berpaling tanpa rasa bersalah. Apakah tahap keimanan aku telah jauh atau hilang.

No comments:

Post a Comment