بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Monday 20 May 2013

Ada Peristiwa Menarik 6 Jun 2013??

Apa yang berlaku pada 6 Jun 2013 ini?? Diam tak diam lagi bape minggu je kan nak sampai pada tarikh 6 Jun tu.. Saja aku nak kongsikan peristiwa yang akan berlaku pada 6 Jun bagi tahun ini adalah antara hari kebesaran dalam Islam.

Kalau rujuk pada kalender islam 27 Rejab 1435H adalah hari berlakunya peristiwa Isra' Mikraj yang merupakan satu bukti kukuh kehidupan akhirat.

Umumnya semua da tahu tentang pengertian Isra' Mikraj ini.
Israk adalah perjalanan Rasulullah SAW dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Jerusalem, manakala Mikraj pula perjalanan Rasulullah SAW menuju ke langit ketujuh, Sidratul Muntaha, ‘Arasy dan Singgahsana (Kursi) Allah dan menerima wahyu dari Allah Yang Maha Besar.

Panjang cerita tentang sejarah isra' dan mikraj ni, cuma aku ringkaskan bahawa pada 27 Rejab setiap tahun, umat Islam di seluruh pelosok dunia akan menyambut peristiwa Israk dan Mikraj. Majlis memperingati peristiwa itu disambut penuh meriah dengan majlis ceramah supaya umat Islam mengambil iktibar terkandung dalam peristiwa terbabit.

No comments:

Post a Comment