بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Wednesday 15 May 2013

Misteri blok lelaki berhampiran cafe Jenan.


Cerita bermula setelah pelajar pulang mengundi PRU-13. Seperti kebiasaan pelajar yang tidak layak mengundi yang kampung halamannya amat jauh dari universiti sememangnya tidak pulang. Menghabiskan masa cuti pilihan raya umum dengan duduk di hostel yang pelajar lainnya hanya segelintir tidak pulang. Aku diselubungi misteri ketika berada di hostel. Selepas isyak dalam jam 9pm aku berada di bilik keseorangan kerana rakan sebilik pulang ke kampung halaman untuk mengundi, katanya. Jadi malam tu aku seorang hanya memberanikan diri untuk berada di bilik ketika itu. Jiranku pelajar luar negara yang berasal dari Bangladesh pula bercuti di kuala Lumpur. Manakala sebelah kiri bilikku adalah surau yang digunakan oleh pelajar di blokku. Pada malam pertama aku tinggal seorang dibilik tiada apa-apa yang menakutkan. Aku hanya layan drama melalui "tv online" dan setelah itu aku menyentuh sedikit tugasan yang perlu disiapkan. 
          Tiba hari kedua aku berada di bilik berseorangan. Kebetulan hari itu adalah hari khamis, dan sememangnya malam itu adalah malam jumaat. Dengan ditemani keindahan langit di waktu malam dihiasi bulan purnama mengingatkanku bahawa pada malam itu adalah malam jumaat koliwon. Seperti biasa sebelum aku memulakan tugasan yang diberikan oleh pensyarahku, aku menonton drama TV3 yang ditayangkan pada setiap hari khamis. Setelah aku selesai menonton aku memanaskan air dan membancuh white coffee 3 in 1 lalu menikmati malam itu dengan minuman coffee yang hangat. Tepat jam 2.30am, mataku mula berat, namun aku meneruskan menaip artikel yang perlu diselesaikan pada malam berkenaan. Tiba-tiba lampu bilikku terpadam dalam beberapa kali seolah-olah petanda yang akan berlaku pada waktu itu. Namun aku tidak menghiraukan apa yang terjadi terhadap lampu. Selang beberapa minit, lampu "blackout" seperti yang berlaku di SPR. Jantungku mula berdenyut kencang, dua tiga minit lampu mula menyala. Huh! Alhamdulillah, bisik hatiku. Aku mula tidak sedap hati lalu mengemas meja tulisku dan aku mula bersiap untuk menikmati tidur. 
          Tepat jam 3am.. Tong..Tong..Tong..bunyi jam diatas mejaku menunjukan tepatnya jam 3am. Aku mula baring dan menarik selimut lalu memadamkan lampu. Selang beberapa minit, kedengaran suara bayi yang tertawa berhampiranku. Aku hanya memejamkan mata dan melapangkan fikiranku. Tiba-tiba kedengaran suara bayi menangis pula menjadikan aku berfikiran buruk terhadap apa yang berlaku. Bunyi taburan alat tulis seolah-olah dicampak di merata tempat. Kebetulan sebatang pen terkena di kepalaku.. Perghhh sakit wo.. jerit aku yang sederhana kuat. Aku meraba-raba tilamku untuk mencari handphone ku, lalu menggunakan cahaya lampu handphone itu untuk melihat apa yang berlaku. Lampu yang samar-samar menyebabkan penglihatanku tidak berapa jelas seolah-olah aku melihat satu lembaga yang tidak terlalu tinggi tidak terlalu rendah yang berjalan menuju ke katik rakan sebiliku. Jantungku mula berdetak kencang seperti dikejar anjing. Aku mula beranikan diri untuk membuka lampu kalimantang. Klik.. terang menerang satu bilik.. kelihatan seorang kawan aku yang biliknya selang empat bilik. La... kau rupanya.. macam mana kau masuk bilik aku? kenapa kau berselerakan meja tulis aku?bukankah kau da balik kampung petang tadi? tanyaku kepada kawan aku itu. Lalu ia menjawab, "aku tak jadi balik sebab ketinggalan bas". aku masuk bilik ko sebab tadi aku da beri salam, ka tak buka, kebetulan kunci kau biarkan saja di pintu. Bilik au da gelap, aku ingat kau da tidur mati. hehe.. diceritakan lalu ketawa kecil. kenapa kau bersepahkan meja tulisku? Jawab kawan aku itu, aku taknak ganggu kau tidur, aku cari charge phone td.. gelap beb, hampir semua aku raba meja kau.. Last soalan aku nak tanye kau, siapa yang gelak dan nagis tadi? kau ke? jawab kawan aku tu.. eh bukan la, bukan aku.. Tiba-tiba kedua-dua kawan itu melihat di penjuru dinding sebelah meja tulis. Kelihatan bayi yang merangkak berlumuran darah sambil ketawa.. Adik la yang ketawa tadi.. Kedua sahabat tadi lari berciciran seolah-olah tidak cukup tanah. Keesokan harinya kedua-dua sahabat itu buat surat tukar DPP yang berhampiran masjid.   

Pengajaran: Jangan terlalu takut melainkan kepada Tuhan. Jangan tinggal kunci diluar pintu disebabkan kecuaian. Haram memasuki rumah orang lain tanpa pengetahuan tuannya. Baca doa sebelum tidur.

 AMARAN: PESAKIT JANTUNG DAN IBU MENGANDUNG TIDAK DIBENARKAN UNTUK MEMBACA CERITA INI.

Cerita ini adalah rekaan semata-mata tidak kena mengena yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.

No comments:

Post a Comment