بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Friday 24 May 2013

CERITA SERAM TASIK GUTHRIE SELEPAS 12AM

Keindahan sebuah tasik yang menjadi tumpuan pelajar untuk melakukan riadah pada waktu petang. Dikelilingi udara yang nyaman, dengan tiupan angin segar menambah keseronokan manusia untuk menikmati keindahan alam. Lain ceritanya kala malam menjelma. Cerita ini bermula sekitar jam 12am, Khamis malam jumaat. Sememangnya jumaat adalah cuti bagi penduduk kedah. Jadi sepasang kekasih bermesra pada malam itu di sebuah bangku batu yang berhampiran tasik. Bermula jam 12.15am sehingga 1am mereka hanya bersembang kosong. Abu, bukan nama sebenar. Dia menceritakan pengalaman pahit ketika bermesra di kawasan tasik itu pada larut malam. Sedang seronok berbual-bual, tiba-tiba angin sayu-sayu meniup dan menyebabkan daun-daun berguguran. Abu cuba menyentuh tangan kekasihnya Senah "bukan nama sebenar" kerana membuatkan pada malam itu adalah hari romantik baginya.
              Mereka duduk berdua-duan yang amat rapat. Cahaya lampu yang malap berhampiran tasik itu menambah keberanian mereka untuk melakukan kemesraan. Sedang berseronok, tiba-tiba mereka berdua terdengar satu ngilaian perempuan seolah-olah berhampiran dengan mereka. Meraka menganggap ianya adalah hayalan mereka sahaja. Tiba-tiba ngilaian semakin kuat, tetapi mereka masih buat tak tahu sahaja. Sedang asyik bermesraan, Senah tiba-tiba turut megilai seolah-olah orang yang sedang menonton Maharajalawak.. Abu terkejut dan bertanyakan kepada Senah apa yang menyebabkan Senah ketawa. Tanpa sebarang jawapan, senah bertukar perwatakan menangis yang menyebabkan Abu pelik dan meremang. Abu merasakan sesuatu yang pelik berlaku terhadap Senah. Tanpa berfikir panjang, Abu memimpin Senah untuk pergi dari kawasan itu. Tetapi Senah tetap tidak mahu bangun sambil ketawa mengilai semula.
                 Mana kau nak bawak akuuuu.... Keluar suara garau dan besar dari mulut Senah.. Abu semakin bingung dan segara mengajak Senah pulang. Tetapi tindakan Abu itu tidak diendahkan oleh Senah. Lalu Senah berkata lagi" aku xnak balik bilik... tempat aku kat sini..." Abu sememangnya tahu bahawa si senah telah dirasuk oleh makhluk halus. Lalu Abu membuat panggilan telefon kepada kawannya Naim yang agak alim untuk meminta bantuan. Selang 15 minit Naim pon sampai ke lokasi si Abu. Naim terlihat satu lembaga putih seolah-olah sehelai kain yang terlintang diatas sebuah pokok besar yang berhampiran tasik itu. Lalu naim membaca potongan ayat dari Al-Quran sehingga satu ayat, lalu naim meneruskan dengan azan.Dengan tindakan naim itu, lalu Senah menjerit sekuat-kuatnya lalu pengsan. Selang beberapa minit Senah sedar lalu bingung dang menangis. Abu merasa malu dengan apa yang dilakukan di kawasan tasik itu. Naim segera menyuruh Abu menemani Senah untuk pulang kebilik.


Pengajaran:  *Jangan buat hal di tempat orang. 
                   *Jangan lepak berdua2an di kawasan gelap.
                   *Hafal lah ayat-ayat al-Quran.




CERITA INI ADALAH REKAAN SEMATA-MATA TIDAK KENA MENGENA DENGAN SESIAPA SAMA ADA YANG MASIH HIDUP MAHUPUN YANG MENINGGAL DUNIA.

No comments:

Post a Comment