بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Thursday 3 October 2013

Nikmati Malam Jumaat Anda


Apa yang ada malam jumaat?? semua orang akan terfikir suami isteri melakukan hubungan seks di rumah pada malam jumaat. Alang-alang da klik link ni, baca je terus ye. Aku bercerita bukan la lucahan belaka. Nikmat dan nikmatilah malam jumaat, malam yang penuh keberkatan. Suami isteri biarlah membuat aktiviti mereka tersendiri, yang kita belum berkahwin ni.. Jangan cari penyakit. Ada lagi nikmat lain yang boleh dinikmati. Hah.. Apa dia?? Yang pertama amalan surah al-kahfi.. Dengar je malas nak buat kan.. Tapi itulah nikmat yang akan dirasai akhirat nanti..

Dari Abu Said Al-Khudri katanya: (bermaksud) “sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada malam Jumaat, maka dia akan mendapat cahayanya di antara tempatnya dengan Kaabah” 

Kalau berat sangat nak baca al-Quran surah al-kahfi tu, ada nikmat lain yang boleh dilakukan.. Apa dia? Sedekah.. ye sedekah.. sedekah bukan sahaja dari kewangan, tetapi seluruh perbuatan seperti senyum, membantu orang lain, bertasbih atau bertasmid juga sedekah. Yang nimatnya sedekah malam jumaat atau hari jumaat akan digandakan amalannya.

Ibnu Abu Syaibah didalam kitab Al-Mushannaf telah mentakhrijkan daripada Ka,ab r.a, katanya: (bermaksud) “Bersedeqah pada hari Jumaat digandakan ganjarannya” 

Berat der nak sedekah, malas nak tolong orang, duit cukup-cukup makan, ada cara lain? ada, apa dia? zikir mohon ampun sebelum subuh hari jumaat. Selain tu, berselawat.. dengar mp3 selawat nabi automatik hati ikut selawat.. mudah der..

Dari Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: (bermaksud) “Sesiapa yang membaca sebelum suboh hari jumaat sebanyak tiga kali ‘Astaghfirullah…….…wa atu-bu-ilaih’ dosanya diampun walaupun lebih banyak daripada buih di lautan” (At-Tabarani) 

Abu Umamah r.a katanya: “Rasulullah s.a.w bersabda: (bermaksud) “Perbanyak oleh kamu selawat ke atasku pada setiap Jumaat kerana sesungguhnya selawat umatku dibentangkan ke atasku setiap Jumaat, maka sesiapa yang paling banyak berselawat ke atasku adalah tempatnya paling dekat denganku” (Al-Baihaqi) 

Akhir kata semua kat dunia ni nikmat-nikmat belaka. Berkat malam jumaat..

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
Surah ar-Rahmaan ayat 36.

Wallahualam..
Rujukan: Ayat ar-RAhman
              Buku amalan sunat malam jumaat.
              Seks Malam jumaat.
              Ibadat Harian 


No comments:

Post a Comment