بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Tuesday 15 October 2013

Syahadahnya Firaun di Hujung Nyawa


      Aku bercerita tentang syahadah firaun. Syahadah adalah penentu kehidupan di akhirat. Kebanyakan manusia gagal mengucapkan kalimah "Laila ha illallah" ketika menempuh sakaratul maut . Ada yang berkata berlaku sedemikian adalah hubung kait dengan amalan. Wallahualam. berbalik dengan kisah firaun. Allah s.w.t. menolak syahadahnya kerana dia pernah mendakwa dirinya sebagai Tuhan. Bukan juga kerana dia berani ingin "membunuh" Allah dengan memanah langit. Syahadah firauh ditolak kerana tidak kena pada tempatnya.
     
     Dalam al-Quran Allah berfirman, mafhumnya: Sehingga apabila Firaun hampir tenggelam, dia pun berkata: "aku percaya, bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh bani Israel, dan aku termasuk orang yang berserah diri."
Allah s.w.t. berfirman: "adakah sekarang baru engkau beriman? padahal sesungguhnya sejak dahulu engkau telah kufur, derhaka dan termasuk orang yang melakukan kerosakan.
    "pada hari ini, Kami biarkan engkau (Firaun) terlepas dengan badanmu(mati) untuk menjadi tandi bagi orang di belakang kamu sebagai iktibar. Dan ingatlah, sesungguhnya ramai manusia yang lalai daripada memerhatikan tanda-tanda kekuasaan Kami!"
(Surah Yunus 10: 90-92)
     Taubat akan ditolak ketika taubat dilakukan dihujung nyawa. Wallahualam.

Sumber: - al-Quran surah yunus ayat 90 hingga 92
              -Kisah-kisah ringkas 25 Rasul.
             

No comments:

Post a Comment