بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Wednesday 25 December 2013

Kenapa Rusydan suka jadi bilal?

Bismillah..

Aku bercerita tentang Rusydan Saufi yang selalu singgah bilik aku sebelum masuk waktu solat. Hampir setiap kali waktu solat dia yang azan. Dah takde orang lain??hehe gurau je der.. Pertama sekali, Rusydan jadi bilal sebab dia rebut peluang melaungkan azan. Nak ada peluang azan kat masjid-masjid memang tak la kan.. Ringkasnya di sini, bagi lelaki mukmin haruslah berebut untuk melaungkan azan. Kenapa? sebab.. Aku akan bentangkan dalil-dalil tentang keistimewaan muazzin.. Dan pasni, sesiapa ada peluang untuk azan,maka azanlah..

Pertama.
- Jikalau manusia mengetahui akan kelebihan azan dan saf awal, dan mereka tidak akan mendapat keputusan siapakah yang layak melainkan dengan cara undi, maka mereka akan melakukannya. Dan seandainya mereka mengetahui akan kebaikan yang terdapat dalam bersegera solat nescaya mereka akan berlumba-lumba. Dan seandainya mereka mengetahui akan kebaikan pada solat subuh dan isyak nescaya mereka akan mendatanginya walaupun perlu merangkak. (Hadis Sahih Bukhari ; Bab Azan, 580)

Maka sesungguhnya, tidak adalah yang mendengar kelantangan suara muazzin daripada kalangan jin dan manusia atau sesuatu daripada makhluk Allah melainkan mereka yang tersebut menjadi saksi di hadapan Allah pada hari qiamat kelak. (Hadis Sahih Bukhari , Bab Azan 574)

Dari Ibnu Umar r.a beliau berkata, Rasulullah saw bersabda : Allah mencurahkan ampunannya kepada para muazzin, sampai di mana suaranya didengari dan setiap yang basah ataupun yang kering yang mendengar suaranya itu akan menjadi saksi baginya. (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Sumber: - Koleksi khutubah,hadis dan kata mutiara.
              -Hadis Nabi saw.






No comments:

Post a Comment