بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Wednesday 18 December 2013

Aib itu maruah kita.


Bismillah..
Entri kali ni aku menulis sedikit tentang aib. Apa itu aib? Aib itu adalah sesuatu yang ketika kita dengar dari orang lain, menjadikan hati kita merasa tidak selesa. Setiap orang ada aib tersendiri dan ianya adalah maruah dan rahsia. Maka hendaklah kita menjaga daripada pengetahuan orang lain. Aku penah dengar ada ustaz cakap, Allah tidak membuka aib seseorang melainkan diri sendiri yang membukanya.

Menurut sebuah hadis Rasulullah saw.
“Sesiapa yang melakukan dosa sedemikian (syirik, mencuri dan zina) dan dihukum keranannya, maka hukuman itu adalah kifarah baginya. Dan sesiapa yang melakukan dosa sedemikian lalu Allah menutupinya, maka terpulang kepada Allah sama ada untuk mengampunkannya atau mengazabnya.” (HR. al-Bukhari)

Semua orang ada aib tersendiri, dan jika kita ada menyimpan aib seseorang, maka janganlah kita menyebarkannya. Terpulang la kepada Tuhan untuk menghukumnya, sedang dia dalam keadaan yang sedar.

 “Setiap orang mempunyai keaiban dan tidak ada seorang pun yang terlepas dari melakukan kesalahan. Rasulullah SAW bersabda, “Setiap daripada kamu adalah orang yang berbuat salah, dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat.”( HR Ahmad).

Sumber: - Hadis Nabi.



No comments:

Post a Comment