بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Friday 15 March 2013

Lelaki vs Perempuan Dalam Umpatan


LELAKI MENGUMPAT???


Tidak dinafikan bagi golongan pengumpat terdiri daripada lelaki. Namun hanya beberapa peratus sahaja golongan lelaki yang gemar akan mengumpat. Lelaki mengumpat hanya disesuatu tempat. Umpatan yang yang dibuat adalah secara spontan. Kebiasaannya, lelaki mengumpat mengikut situasi atau masa yang sesuai. Umpatan yang dilakukan adalah berkumpulan, jika berseorangan bukan ngumpat namanya, malah tidak pernah berlaku umpatan jika berseorangan. Mengumpat adalah perkara biasa bagi zaman sekarang. Tidak kira sama ada si pengumpat itu adalah dari golongan lelaki atau peempuan. Jadi tidak hairanlah akan hukum yang terang dalam al-Quran berkaitan mengumpat..
Lelaki tidak akan mengumpat perkara yang lama atau lapuk, kebiasaannya bahan ngumpatan adalah perkara baru seperti mengkritik permakaian perempuan tanpa pengetahuan perempuan tersebut. Yang dikatakan mengumpat adalah sesuatu perkara buruk yang diceritakan kepada seseorang lain tanpa diketahui orang itu dan jika diketahui orang itu akan merasa malu dan marah.

BAGAIMANA PEREMPUAN MENGUMPAT??

No comments:

Post a Comment