بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Sunday 23 June 2013

Di ambang 15 Syaaban 1434


Di ambang 15 syaaban 1434H bersamaan 23 jun 2013 aku da pasanng azam baru. Menjadi hamba Allah yang mentaati Dia. Meskipun dosa-dosaku yang bertimbun namun aku yakin ianya akan digugurkan sedikit demi sedikit melainkan dosa besar yang sememangnya memerlukan taubat nasuha yang demi Tuhan mengetahui ianya sukar kerana taubat nasuha perlu meninggalkan segala perbuatan-perbuatan yang terkutuk di sisi Allah. Mungkin ianya mengambil masa yang lama untuk aku berubah menjadi manusia yang bersyukur dan mentaati Tuhan dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya. Apa yang aku lakukan sekarang adalah menjaga solatku yang sebelum ni rongak-rongak terutamanya solat subuh yang paling ketara aku tinggalkan. Demi bulan syaaban yang penuh berkat sebagai pintu kepada bulan ramadhan yang akan ku lalui. Tuhan pimpinlah aku yang lemah ini mengharungi hari demi hari di bulan ramdhan. Aku akan bersungguh-sungguh untuk melakukan amalan mulia di bulan ramadhan itu nanti.

No comments:

Post a Comment