بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Tuesday 25 June 2013

ADA JALAN KELUAR DALAM SETIAP KEHIDUPAN


Aku bercerita tentang jalan kehidupan yang sememangnya tiada jalan mati. Setiap jalan yang di masuk pasti boleh keluar semula. Jalan yang aku bercerita ni lebih kepada permasalahan dalam kehidupan, kegelapan, tentang hati, perbuatan dan macam-macam lagi la. Kalau kita belajar matematik, subjek tu mengajar kita tentang setiap permasalahan dalam matematik ada penyelesaiannya dengan mengemukakan beberapa formula. Berbalik kepada isu perbuatan. Yang ketara yang aku tak faham adakah jalan gelap yang dilalui oleh setiap manusia merupakan takdir? Ini aku maksudkan bukanlah ujian kepayahan dalam hidup, tetapi seperti manusia yang mengubah penciptaannya dengan menukar jantina, pelacur dan sebagainya. Jika ia takdir, bukankah ada jalan keluar baginya? Sememangnya kita tahu Allah tahu sebelum mencipta kita, apa berlaku ketika cipta kita, apa yang kita akan lakukan dalam hidup kita dan pengakhiran hayat kita. Semuanya ada hikmah sebab Allah Mengetahui segala-galanya. Cuba kita hayati potongan ayat suci al-Quran,

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu
kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa
yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)

jadi, kesimpulannya, perlu kita mengubah nasib kita ke arah yang lebih baik, jika kita ditakdirkan pondan, ye jadi lelaki semula la, jika ditakdirkan miskin, rajinkanlah bekerja dan sebagainya, tidak boleh cakap "ianya sudah ditakdirkan untuk aku." Aku bukan menyatakan tidak percaya pada takdir, sebab dalam rukun iman yang keenam, percaya pada qada' dan qadar . Jika tidak ini yang menjadikan manusia buntu jalan keluar dan membuat keputusan untuk mati dengan cara bunuh diri.
Wallahualam... Tegur jika artikel aky buat ni mengandungi kesalahan. :-)

No comments:

Post a Comment