بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Sunday 23 June 2013

Jika Perempuan Berkuasa Menjatuhkan Talak


Aku menulis tentang apa yang terlintas difikiranku, dan ianya mungkin dari penglihatanku. Talak yang bukan satu permainan dan ianya berkuasa ke atas lelaki. Aku menyatakan ianya mempunyai hikmah jika tidak diberikan kuasa menjatuhkan talak kepada kaum hawa. Perhubungan baik antara aku dengan seorang wanita memberi pengajaran kepada ku. Tatkala aku bergaduh disebabkan salah faham antara aku dan dia, apa yang terkeluar dari mulut seorang perempuan adalah putus.. atau bebaskan saya. mereka dalam keadaan panas hati dan kecewa dengan apa-apa masalah yang dilakukan oleh aku tanpa berfikiran panjang membuat keputusan yang terburu-buru. Setelah reda selama beberapa masa, si perempuan sebenarnya tidak lah berkata menggunakan hati, sebaliknya nafsu yang mengatasi fikiran yang menyebabkan kata-kata yang kurang sedap didengar terkeluar dari lidahnya. lelaki seharusnya memahami perasaan dan tingkah laku sseorang perempuan dan perlu bersabar dengan permintaan seorang perempuan sekiranya berlaku apa-apa pertelingkahan antara pasangan. Sememangnya perempuan mencintai seorang lelaki adalah sukar untuk dilepaskan umpama dakwat pen di atas tisu sudah pasti tidak boleh memadamnya melainkan koyak..

No comments:

Post a Comment