بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Sunday 16 June 2013

Cara Menguatkan Kesabaran Terhadap Gurauan Kasar


Kadang-kadang kita memiliki beberapa orang kawan yang sifatnya suka bergurau kasar terhadap kita. Jadi untuk mengelakan diri kita dari bergaduh dan memutuskan silaturahim antara kita maka cara terbaik adalah membiasakan diri sabar dan menjauhkan diri daripada sifat mudah panas.
Caranya,

1.) Menganggap ianya gurauan dari seseorang yang tiada ilmu gurauan seperti kanak-kanak yang masih kecil dan tidak matang. Lambat atau cepat, kita pasti akan bertemu orang seperti ini. Tidal logik jika dunia yang memiliki berbilion manusia kesemuanya baik-baik belaka.

2.)Biasakan dengan berfikiran apa-apa gurauan kasar yang orang buat kat kita akan dirasai juga orang yang bergurau. Setiap perbuatan pasti ada balasan.

3.)Menganggap orang yang bergurau kasar dengan kita,maka kita juga boleh bergurau kasar dengan orang tersebut. Jika orang tersebut tidak mampu menerima gurauan kita, maka kita perlu menegurnya dengan baik.

4.) Menganggap setiap pertemuan sememangnya ada perpisahan. Jadi setiap gurauan kasar hanya semenatara. Dan ianya akan menjadi kenangan kepada orang itu terhadap diri kita, maka kebarangkalian mereka akan mengingati kita semasa kita tiada disampingnya.

5.) Dunia ini tidak lain hanyalah senda gurau dan main-main sahaja.


#ini hanyalah cara yang diamalkan oleh saya, jika anda mahu menggunakan cara lain, adalah dialu-alukan terutamanya menggunakan cara Rasulullah s.a.w. dan al-Quran tentang menguatkan kesabaran, dan sabar..

No comments:

Post a Comment