بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Sunday 23 June 2013

Sebolehnya jangan tidur tiga waktu ini!!!


Aku nak share tiga waktu yang sememangnya best untuk tidoq.. tapi sebolehnya kita elakkan daripada tidoq waktu ini.. Pertama selepas waktu subuh sehingga terbit matahari. Sebab waktu ni adalah waktu turunnya rezeki, adanya pembagian, turunnya keberkatan. Aku kuatkan pengetahuan aku ni dengan beberapa potongan hadis Rasulullah s.a.w.

    Dari Sakhr bin Wadi'ah Al-Ghamidi r.a. bahawa Rasulullah s.a.w.  bersabda :

"Ya Allah, berkatilah bagi umatku pada pagi harinya" 
(HR. Abu Dawud 3/517, Ibnu Majah 2/752, Ath. Thayalisi Halamin 175 dan Ibnu Hibban 7/122 dengan sanad shahih).

Kedua, selepas solat asar atau diantara waktu asar hingga masuknya waktu magrib. Yang ni aku tak berapa faham sangat, sebab aku cuba untuk menguatkan fakta tentang tidak baik tidur waktu ni. Namun aku belum jumpa hadis tentang ini. Namun ada satu hadis palsu atau tidah shahih yang bermaksud "barangsiapa yang tidur selepas solat asar, lalu akalnya rosak maka janganlah dia menyelahkan kecuali dirinya sendiiri"
Jika kita mendengar pandangan orang-orang tua dahulu yang melarang anak cucunya tidur waktu asar kerana waktu tu adalah waktu syaitan keluar mencari makan, adanya angin yang membawa syaitan atau jin. 

Ketiga, sebelum mengerjakan solat isyak.
berdasarkan satu hadis yang aku baca , diriwayatkan dari abu barzah r.a. "bahawasanya Rasulullah s.a.w. membenci tidur sebelum solat isyak dan bercerita selepasnya" 
(HR. Bukhari no568 & Muslim no 647)
selain itu aku ada baca gak satu lagi hadis Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : "jika tidak kerana bimbang akan memberatkan umatku, nescaya aku suruh mereka untuk melewatkan solat isyak hingga sepertiga malam atau separuhnya". 
(HR. Imam at-Tirmizi, Menurut Imam Tirmizi, hadis ini Hasan Soheh).

Kesimpulannya, kalau boleh elakkan tidur dari tiga waktu itu. Siapa-siapa ada pendapat atau menambah ilmu yang dia ada sila tinggalkan di ruang komen di bawah.. terima kasih.. -)



No comments:

Post a Comment