بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Sunday 30 June 2013

Kena Tindir Ketika Tidur


Aku bercerita tentang masalah ketika tidur diganggu seumpama berat kena tindir. Biasanya dalam kejadian itu, terlebih dahulu aku mimpi-mimpi seram seperti dikejar hantu dan sebagainya.Lepas tu sukar untuk sedar dari tidur tetapi mata aku rasa da buka dan nampak keliling bilik, tapi aku tak terdaya untuk bangun. Mulut pula pelbagai surah dan lafaz kalimat zikir, namun masih sukar untuk bangun. persoalannya adakah tidur kena tindir tu disebabkan oleh kena tindir makhluk halus atau peredaran darah tidak baik? Ada orang berpendapat ketika badan kita terlalu letih akan menyebabkan peredaran darah kita terganggu dan sekali gus memberi kesan ketika tidur seperti tidak boleh gerak dan sebagainya. Ada orang berpendapat juga ianya adalah gangguan jin disebabkan kita tidur tidak mengikut sunah atau adab yang betul. Kadang-kadang aku sampai lali kena tindir masa tidur. malas nak layan benda-benda ni. Apa-apapun amalkan apa-apa doa sebelum tidur atau membaca surah al-Fatihah agar kita terhindar dari gangguan ketika tidur.

No comments:

Post a Comment