بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Monday 24 June 2013

Tidak Terasa Bila Mengutuk Terasa Bila Dikutuk



Aku bercerita tentang sikap manusia yang tidak pernah sedar akan apa yang terkeluar dari lidahnya yang tajam. Pengalaman aku dalam kehidupan sehingga hari ini telah berjumpa pelbagai jenis manusia sama ada lelaki mahupun perempuan. Aku nak ketengahkan isu mengutuk atau mengkritik seseorang di belakangnya atau dipanggil ngumpat. Sape yang suka jadi bahan umpatan?? tidak ada punya.. Perkara ini adalah biasa bagi kaum wanita, tapi ada juga dari kalangan aku (lelaki) yang melakukan juga tabiat mengutuk atau mengumpat. Aku biasa mendengar umpatan-umpatan atau kritikan yang memalukan seseorang itu jika didengarnya. Aku tak tahu apa diaorang dapat jika mengumpat atau mengutuk orang lain. Sedap je ngata yang perempuan tu tak cantik, yang tu hidung kemek, yang tu gemuk, yang tu hodoh, yang tu tak kena yang ni tak kena, yang diri dia sendiri kena la.. Seolah-olah dia ni sempurna seluruhnya, solat dia sempurna, amalan dia sempurna sebab tu dia suka mengumpat.. Aku cuba la mengelak dari mengumpat, perlu jaga percakapan leyyy.. jangan cakap tak pakai otak ye ark?? hehe so kesimpulannya jagalah percakapan. Kalau bergurau, mesti lah berpada-pada...

No comments:

Post a Comment