بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Tuesday 25 June 2013

Keindahan Dunia Siapa Pun Akan Tergoda


 Aku bercerita tentang bertapa indahnya kehidupan di dunia. Sudah menjadi lumrah dalam kehidupan manusia, cabaran dan dugaan hidup perlu aku lalui dengan tabah dan ianya mengajar aku menjadi dewasa. Rintangan pula mengajar aku pengalaman diri terhadap kehidupan. Keindahan dunia bukan sekadar keindahan alam semula jadi, tetapi setiap apa yang boleh dilakukan di muka bumi ini penuh dengan keseronokan. Harta kekayaan, pangkat kedudukan dan wanita yang melemahkan jiwa. Aku merasakan ianya amatlah melalaikan aku terhadap keindahan dunia. Mengejar cinta tanpa keimanan membawa aku ke lembah maksiat dan berzina. Dunia penuh pancaroba, perlunya aku untuk mencari jalan yang lurus sehingga aku tidak terlalai dengan kehidupan ini. Menguatkan keimanan yang selalu bergoyang dengan sentiasa aku mengingati Tuhan. Akan ku pulang kepada Tuhan.

No comments:

Post a Comment