بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Thursday 11 July 2013

Bila Nafsu Kelaparan...


Tatkala Allah bertanya kepada nafsu siapakah dirinya?
Nafsu menjawab Engkau adalah Engkau dan aku adalah aku.
Nafsu amarah adalah nafsu yang tidak mempedulikan kewujudan Allah dan
yang dipedulikannya ialah kewujudan dirinya. kehendak dan kesenangan
dunia yang dicita-citakan.
Kemudian ALLAH bertanya lagi...
Siapakah Aku dan siapa engkau?
Nafsu menjawab: Engkau adalah Engkau dan aku adalah aku.
Maka nafsu pun dihumban ke neraka selama 70,000
Selepas hukuman itu, nafsu
dikeluarkan dari neraka dan ditanya.
Siapakah Aku dan siapa engkau?
Nafsu menjawab: Engkau adalah Engkau dan aku adalah aku.
Kemudian nafsu dihukum lagi selama 70,000 tahun di neraka.
Selepas selesai hukumannya, nafsu
ditanya lagi.
Siapakah Aku dan siapa engkau?
Namun nafsu masih lagi menjawab..
Nafsu menjawab: Engkau adalah Engkau dan aku adalah aku.
Kemudian Allah memerintahkan nafsu
dihukum di neraka selama 70,000 tahun
lagi dan tidak diberi makan.
Selepas 3 hari nafsu minta dikeluarkan dari neraka..
Kemudian ALLAH bertanya lagi...
Siapakah Aku dan siapa engkau?
Nafsu menjawab:Engkau adalah Tuhanku dan aku adalah hamba-MU
Renungkanlah para Sahabat.....
Hebatnya puasa.Dengan berpuasa boleh menundukkan nafsu. Ambilah kesempatan di bulan Ramadhan yang
mulia ini untuk menundukkan nafsu
kita.
Betapa Ramadhan yang di khususkan
kita ini mampu memberi Tarbiah ke atas
nafsu kita...
Setelah menerima berbagai ujian dan
pelajaran ( tarbiyah ) dari ALLAH atas
puasanya.
Nafsu mula kendur dan menjadi semakin lembut dan apabila telah benar-benar nafsu itu bersih dari
amarah jadilah nafsu itu nafsu mutmainah.

Nafsu mengaku Allah setelah tidak diberi makan...

No comments:

Post a Comment