بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Thursday 4 July 2013

Malam apabila ia gelap

Demi malam apabila ia gelap. Tidak seorang pon bangun dan aku masih duduk di meja bertemankan laptop. Langsir di selak supaya kelihatan suasana malam di luar. Suasana yang tenang dengan aingin yang bertiup perlahan. Bunyi irama jengkerik tidak penat mengalunkannya. Jam sudah pukul tiga pagi. Rasa keseorangan tanpa teman. Masa ini lah terkenang dosa lama yang masih menghantui diriku. Alangkah sunyinya didunia ketika kita masih celik di waktu malam. Embun mulai masuk melalui lubang tingkap yang tidak dirapatkan. Sememangnya gelap membayangkan aku di saat aku berada di liang lahat. Cuma sekarang, walaupun gelap masih lagi mempunyai lampu skrin laptop. Dan aku masih boleh bernafas dengan nyaman dan nikmat serta boleh ke hulu ke hilir kerana luasnya bilikku.. Berginilah di kala aku seorang bersendiri. Tenang jiwa hanya seketika kerana teringat semua perkara yang membuatkan rasa rindu. Malam apabila ia gelap. Hanya aku seorang diri. Dengan di temani malaikat dan syaitan serta dilihat sentiasa oleh Tuhan yang esa...

No comments:

Post a Comment