بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Wednesday 10 July 2013

Kenapa Puasa Mulut Busuk?

Aku share Pesanan ceramah seorang ustaz terkenal Ustaz Don Daniel. Boleh kita merenung dengan ceramah beliau sempena bulan ramadhan ini.

Yg dikatakan mulut org berpuasa sewangi kasturi apabila dia sedang berpuasa dan mulutnya dibasahkan dengan zikrullah dan bacaan alquran. Secara fizikalnya berbau tetapi secara rohaninya mulutnya wangi.

Tetapi kalau berpuasa mulut masih juga mengumpat org dan cakap benda tak elok, fizikal dan rohani mulutnya adalah busuk.

Adapun, dari segi saintifik, bila mulut kita berbau adalah sebab proses pencucian dan detoxification perut membuang segala kotoran2 di perut, hakikatnya seperti kita mencuci tandas atau dapur atau di timbunan sampah, kita perlu harung bau busuk itu utk mencuci dan hasilnya nanti akan wangi lepas dicuci. Jadi selama sebulan ini perut kita sedang membuang segala keladak2 dan kotoran2, tanpa kita perlu minum clorox dan proses semulajadi ini hanyalah diperlukan dengan tak makan dan minum sahaja serta exercise dgn berterawih di malam hari.

Sungguh Allah maha penyayang yang tidak menyulitkan langsung hambaNya.... :)
Wallahualam..

No comments:

Post a Comment