بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Wednesday 3 July 2013

Menilai seseorang melalui facebook



Menilai luaran manusia amatlah sukar meskipun kita tidak mempunyai hak untuk menilai orang lain melainkan menilai diri sendiri. Semua orang boleh jadi soleh dan solehah.Semua orang boleh jadi ustaz dan ustazah. Baru pakai purdah, tudung dan serban, kopiah orang dah gelar ustaz dan ustazah. Update status islamik 2, 3 ayat. Orang dah gelar soleh dan solehah.. owh, dia ni bagus orangnya.. Wah.. ni la calon isteri yang aku suka..
Mudahkan menilai orang ?

Ada satu kes nie nak cari suami/isteri dalam facebook. Bila perempuan guna dp purdah or bertudung labuh, status semua islamik, kata lelaki "Subhanallah! Solehahnya kamu, kamu sudi nak jadi bidadari aku?
Bila lelaki guna jubah, serban atas kepala besar, hensemnya wow!! kata perempuan "Akhi, ana terpikat dengan kesolehanmu, sudikah akhi jadi imamku?
Hakikatnya..
Facebook indah dengan kata-kata Islamik.. Mengugat jiwa raga mata yang membaca walau pun ayat diCopy Paste or Dicari melalui buku dan google search ..
Meskipun yang post status islamik itu benar-benar ikhlas kepada Allah, segala niatnya untuk itu tiada yang tahu melainkan Allah sendiri. Ini adalah usaha untuk seseorang menyampaikan atau memberi peringatan kepada orang lain meskipun apa yang dinasihati itu tidak diamalkan sendiri. Malah bahaya yang timbul adalah riya' dengan apa yang dipost supaya orang menilai dirinya adalah good...

Jangan mudah terjatuh hati dengan post Islamik, berkopiah, berserban, berpurdah, berjubah.. Tapi boleh jatuh hati jika kita mengenalinya dengan hubungan jarak jauh dengan ikatan tunang.
Post status islamik tak semestinya ada ilmu agama. Tetapi kita tidak ada hak menilai, owh dia ni tiada agama, dia ni copy paste. mungkin apa yang dia post adalah ikhlas meskipun dia tidak mempunyai ilmu agama yang kuat. Wallahualam.

Kalau nak tahu orang yang nak dijadikan bidadari dan imam tu ada ilmu agama.

Tanya mak bapa dia.
Dia solat tahajud ada?
Dia solat 5 waktu cukup?
Dia buka al-Quran sehari berapa kali?
Dia rajin memasak?
Dia rajin puasa?
Dia rajin ke ceramah agama?
Kalau mak bapa dia kata ya, ya, ya..

Ya, itulah bidadari dan imam kamu..

Semoga ianya bermanfaat untuk direnungkan bersama. Maaf jika ada kesalahan pernyataan tentang isi yang dibuat. Wallahualam. Semoga kita sentiasa menjadi baik walaupun tidak mampu menjadi yang terbaik.

No comments:

Post a Comment