بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Tuesday 2 July 2013

Doa sebagai seorang anak untuk ibubapa


Aku bercerita tentang doa untuk ibu bapa sama ada masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Sememangnya berkat doa seorang ibu kepada anaknya akan dikabulkan oleh Allah. Ibu adalah insan yang mempunyai sifat kasih sayang yang tinggi. Adalah kita sebagai seorang anak perlunya mendoakan ibu kita yang telah melahirkan,menjaga dan mendidik sehingga kita dewasa. Jangan sekali-kali kita menderhakai ibu kita meskipun menggunakan perkataan yang akan membuatkan ibu sedih. Setitik air mata ibu mengalir disebabkan kecik hati terhadap kita maka kita adalah berdosa terhadap ibu sekali gus berdosa terhadap-Nya.
Aku mengongsikan satu doa  untuk ibu bapa yang boleh diamalkan..

                                      رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا
Ya Allah, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, serta berilah rahmat kepada kedua-duanya, sebagaimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin.


Semoga kita semua menjadi anak soleh dan solehah dan kita sendiri satu hari nanti juga mendapat anak soleh dan solehah yang akan mendoakan kita sentiasa.. Amin..
Wallhualam..

No comments:

Post a Comment