بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Saturday 6 July 2013

Kenapa Engkau menciptaku Ya Allah.

Hari demi hari, masa demi masa... berlalu terus setiap saat yang tidak boleh berundur. Aku bergelar manusia di muka bumi. Menjalani liku kehidupan yang sangat indah. Meskipun ianya adalah sementara, namun adalah nikmat besar bagi ku dengan diberinya penglihatan dan udara yang nyaman. Kadang-kadang ramai orang mengeluh dikala dirinya diuji. Biasa perkataan yang selalu keluar adalah "hidup aku sudah tidak bermakna", 'mati adalah lebih baik bagiku', 'Kau menciptaku adalah sia-sia'. Namun hakikatnya siapa kita mahu pertikaikan ciptaan Allah??
 Allah s.w.t. mengetahui akan apa yang dicipta-Nya. baik manusia, jin dan sebagainya. Seseorang dicipta adalah dengan pengetahuanNya yang luas. mana tak nye. Allah s.w.t. tahu sebelum menciptakan kita. Allah tahu apa yang akan berlaku jika Allah mencipta kita, adakah kita taat kepadaNya, adakah kita akan buat kerosakan di muka bumiNya dan sebagainya. Segala-galanya Allah tahu. Sebab Dia sudah tentukan qada' dan qadar kita, hidup dan mati kita. Kita hanya melakukan yang terbaik untuk diri kita kerana kita tidak mengetahui apa ketentuan buat kita. Usaha menjadi baik meskipu tak mampu nak jadi yang terbaik.

No comments:

Post a Comment