بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Tuesday 2 July 2013

Dakwah Jika Sempurna?


Hari demi hari, manusia yang dikatakan sempurna sahaja dibolehkan berdakwah. Apakah dakwah itu? Dakwah bermaksud mengajak atau menyeru kepada kebaikan atau islam. Semua orang berhak berdakwah tanpa merasakan dirinya tidak sempurna untuk berdakwah. Dakwah ni sesiapa sahaja boleh berdakwah. Konsepnya besar dan luas. Tapi apa yang aku faham tentang dakwah ialah apa-apa ucapan sama ada lisan atau bukan lisan yang mengajak, atau menyeru atau memanggil atau memberi peringatan kepada seseorang untuk melakukan kebaikan atau perintah Tuhan. Kejut kawan untuk menunaikan solat subuh juga adalah dakwah. Menyampaikan sesuatu ilmu juga dakwah. Renungkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

 Daripada ‘Abd Allah bin ‘Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w. telah bersabda: “Sampaikan dari ku walaupun sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil (sesuatu) daripada Bani Israel, (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas nama ku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka.”
(Riwayat al-Bukhari, Tirmidhi, Ahmad dan Ibn Hibban)

Jika berdasarkan satu tegasan oleh seseorang imam.
Imam Hassan Al Basri menegaskan: "Seandainya seseorg itu hanya dpt menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan."
Jadi setiap kita ada tanggungjawab untuk menyampaikan dakwah setakat mana yang kita mampu atau tahu.
Wallahualam..



No comments:

Post a Comment