بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Wednesday 3 July 2013

Senyum itu sedekah paling mudah


Manis wajahmu kulihat di sana
Apa rahsia yang tersirat
Tapi zahirnya dapat kulihat
Mesra wajahmu dengan senyuman

Serangkap ayat empat baris diatas merupakan potongan sebuah lagu nasyid ciptaan kumpulan Raihan tentang senyum. Senyum menjadikan seseorang itu manis pada wajahnya. Senyuman perlu dibiasakan agar setiap permulaan hidup kita diwarnai dengan sebuah senyuman. Orang lain yang melihat senyuman yang teukir di wajah membuatkan ianya menjadi tenang dan senang kerana kemesraan bermula dengan senyuman. Semua orang semestinya boleh memberi senyuman apabila terserempak atau berjumpa dengan seseorang. Senyum pula jangalah ketika senang sahaja, ketika tidak ada mod atau masalah senyuman ditukar dengan muka yang serius atau masam, sedih dan sebagainya. Dengan senyuman kita itulah menandakan ketabahan kita dalam menghadapi kehidupan sama ada ianya senang atau susah.

Beberapa buah potongan hadis Rasulullah s.a.w. berkaitan dengan senyum:

Dari Jarir bin Abdillah ra dia berkata,
“Sejak aku masuk Islam, Rasulullah Saw tidak pernah menolak aku untuk duduk bersama beliau. Dan tidaklah beliau melihatku kecuali beliau tersenyum kepadaku.” (HR. Bukhari dan Muslim).

Dari Abdullah bin Al Harits bin Jaz`i ra dia berkata,
 “Aku tidak pernah melihat seseorang yang paling banyak senyumannya selain Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.” (HR. Tirmidzi)

 Dari Abu Dzar ra, dia berkata, 
Rasulullah Saw bersabda, “Senyummu di hadapan saudaramu (sesama muslim) adalah (bernilai) sedekah bagimu.” (HR. Tirmidzi dan Ibnu Hibban).

Rasulullah Saw bersabda, “Janganlah sekali-kali engkau menganggap remeh suatu perbuatan baik, meskipun (perbuatan baik itu) dengan engkau menjumpai saudaramu (sesama muslim) dengan wajah yang ceria." 
(HR. Muslim). 

Banyak lagi hadis-hadis nabi tentang senyum. Rasulullah s.a.w. adalah contoh yang terbaik yang boleh kita ikuti. Hidupkan sunah Rasulullah s.a.w. merupakan mengikuti atau mencontohi gaya hidup Rasulullah s.a.w. yang diajarkan oleh Allah s..w.t.
Wallahualam..


No comments:

Post a Comment