بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w bersabda:
"SESEORANG INSAN ADALAH TERIKUT-IKUT DENGAN ADAT KEBIASAAN SAHABATNYA MAKA HENDAKLAH KAMU MELIHAT DENGAN SIAPA KAMU BERSAHABAT."
-Riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim

Friday 5 July 2013

Menasihati secara lemah lembut bukan mencela

Silap kebanyakan orang yang gemar berdakwah menggunakan bahasa yang kesat dan kasah. Selalu smash atau balun orang tu yang mahu dinasihati. Manusia ada hati dan perasaan. Bahkan hati manusia sensetif. Ada yang memberi nasihat secara marah, pastu terus memandang hina kepada pembuat dosa tu. Ada yang lagi hebat, ssi pemberi nasihat tu memaki hamun tak tentu arah kepada pembuat dosa.  Tak kira la lelaki ke perempuan ke islam ke bukan islam ke, perlunya berdakwah secara lemah lembut dan berhikmah.

Contoh lain, tak bertudung tu memang dosa, mereka wajib tegur. Tapi jangan pandang mereka seolah-olah mereka ahli neraka kerana kita pon belum tentu masuk syurga. Nak berubah perlu amik masa. Bukan hari ni nak berubah esok dah jadi orang baru. Pastu balun orang yang belum dapat hidayah lagi. "Aku dah bertaubat, hangpa bila lagi??"

Baru-baru ni aku ada tengok ceramah ustaz Kazim. tapi tak de la secara langsung. tengok kat youtube je. Dia pesan, kalau kita nak nasihatkan orang perlu guna suara bass. Sejuk sikit orang yang dengar nasihat kita tu. Baru la diorang dengar apa yang kita nasihatkan.
Wallahualam..


No comments:

Post a Comment